2330 هکتار بافت فرسوده در شهرهای بزرگ هرمزگان وجود دارد

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: در هشت شهر بزرگ و مهم استان هرمزگان حدود دو هزار و 330 هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد و به غیر از این هشت شهر مهم، شهرهای کوچک هم بافت های فرسوده دارند.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، فرشید دستوان چهارشنبه شب در چهارمین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان هرمزگان با ارائه گزارشی از روند بازسازی بافت های فرسوده در هرمزگان، عنوان کرد: برای رفع مشکل بافت های فرسوده ستادهای توانمندسازی بافت های فرسوده در سطح ملی و در استان ها شکل گرفت و در دولت تدبیر و امید نیز در این خصوص سند ملی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف و برنامه های احیا و بهسازی و نوسازی شهری مصوب شد.

وی با اشاره به انجام مطالعات دقیق برای رفع مشکلات بافت های فرسوده در هرمزگان، افزود: در هشت شهر بزرگ و مهم استان هرمزگان حدود دو هزار و 330 هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد و به غیر از این هشت شهر مهم، شهرهای کوچک هم بافت های فرسوده دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد: در شهر بندرعباس مجموع سکونتگاههای غیررسمی و بافت های فرسوده حدود سه هزار و 500 هکتار است که نشان می دهد حدود نیمی از اراضی شهر بندرعباس دارای اسکان غیررسمی و بافت فرسوده است.

دستوان با بیان اینکه به رغم انجام مطالعات سنگین در شهر بندرعباس هنوز برای ساماندهی و توانمندسازی بافت های فرسوده راه طولانی در پیش داریم، اظهار داشت: رویکرد اساسی که این مطالعات پیگیری می کند هم افزایی و هدفمند شدن این برنامه های نوسازی بافت های فرسوده است و شهرداری نقشی محوری در این برنامه ها دارد و در قالب سندی که تدوین شده ساز و کار و نحوه مشارکت در زمینه بافت های فرسوده مشخص و وظیفه هر دستگاهی تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح به منابع پشتیبان نیاز داریم که بخشی از آن در قالب اراضی سرمایه ای تامین می شود که 350 هکتار اراضی در اختیار عمران و بهسازی قرار گرفت و همچنین ساختار صندوق های پشتیبان در حال شکل گیری است که منابع همه دستگاه ها در بافت های فرسوده را به صورت متمرکز زیر نظر ستاد توانمدسازی استان ها قرار می دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان تصریح کرد: در مجموع 20 هزار نفر و یا پنج هزار خانوار در بندرعباس در وضعیت نامناسب شهری قرار دارند که برای 500 خانواده باید به طور ضروری چاره اندیشی شود چون در مناطق پرخطری قرار گرفته اند و نیازمند جا به جایی هستند و حوادثی همچون زلزله و یا بارندگی های شدید و سیل این خانوارها را به شدت دچار مشکل می کند.

دستوان اضافه کرد: با کمک شهرداری بندرعباس برخی از این مناطق را ساماندهی اولیه کرده ایم و در فرآیند مطالعات تمهیدات لازم دیده شده و باید به صورت اجرایی این اقدامات انجام دهیم.