به گزارش پایگاه خبری پارسیان، افزایش تیراژ تولید و کاهش فاصله قیمتی خودرو، اگرچه باعث خروج گسترده سفتهبازها از بازار شد، اما از سويي واكنش خودروسازان براي حفظ مشتريان را نيز به همراه داشت.
بر اين اساس با توجه به موج انصراف از دریافت خودروهای ثبتنامی که در مرداد و شهریورماه گذشته به اوج خود رسید، خودروسازان براي اينكه در این موج غرق نشوند، راهكارهاي جديدي براي حفظ مشتريان خود انتخاب كردهاند. طراحي و اجراي راهكارهاي جديد از آنجايي از جانب خودروسازان به كار گرفته شده است كه آنها براي حفظ مشتريان خود با دو مشكل عمده مواجه هستند. يكي از مشكلات کاهش قدرت خريد مشتريها بعد از افزايش قيمت خودرو در واپسين ماههاي سال ۹۱ است و ديگر مشكل؛ وعدههايي است كه از سوي برخي نمايندگان مجلس براي كاهش قيمتها به مشتريان داده ميشود. به اين ترتيب خودروسازان كه طي نزديك به دو سال گذشته در پي افزايش قيمت برخي از مشتريهاي خود را از دست دادند، با وعدههاي كاهش قيمت خودرو تا ۳۰ درصد بخش ديگري از مشتريان خود را نيز از دست دادند. اما تمام اين اتفاقها در شرايطي براي خودروسازان رخ داد كه هر كدام از آنها تا پايان امسال بايد توليدي بيش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را رقم بزنند.
به عقيده كارشناسان براي رسيدن به تيراژ توليد ياد شده قاعدتا فروش نقشي ضروري دارد كه قابل چشمپوشي نيست؛ چنانچه اگر مشتري وجود نداشته باشد توليد نيز با چالشهاي جدي مواجه ميشود.
حال در شرايطي كه فشارها از سوي نمايندگان مجلس براي كاهش قيمت خودروهاي داخلي همچنان ادامه دارد، خودروسازان براي حفظ مشتريان خود اقداماتي انجام دادهاند كه به عقيده آنها در جلوگيري از انصراف مشتريان از خريد خودرو تاثيرگذار بوده است و مهرماه آرامي را براي آنها به همراه آورده است. در اين ميان با توجه به اينكه شركت خودروسازي سايپا در پي اظهارنظرها براي كاهش قيمت خودرو طي ماههاي مرداد و شهريور بيشازپيش با مشكل فروش مواجه شد، با در پيش گرفتن سياستهايي اقدام به حفظ بازار كرده است. سياست سايپا در واقع تاكتيكي سه گانه است كه به گفته مدير فروش و بازاريابي اين شركت، تاثير چشمگيري در حفظ مشتريان داشته است.
حسن فروزانمهر در تشريح سياستهاي سايپا براي حفظ بازار در گفتوگویی ميگويد: در پي اجراي سه راهكار در نمايندگيهاي فروش، تعداد انصراف مشتريان از چرخه خريد نسبت به ماههاي گذشته بسيار كمتر شده است. فروزانمهر با اشاره به اينكه چكهاي انصراف طبق قرارداد ظرف سي روز كاري از سوي شركت براي مشتريان نقد ميشود، ميگويد: انصرافها در ماههاي گذشته شدت بسياري پيدا كرده بود كه اوج آن در مرداد و شهريور و به دليل صحبتهاي پيرامون كاهش قيمت بود، ما با ديدن اين انصرافها سه راهكار پيشروي مشتري قرار داديم تا به واسطه آن مانع خروج مشتريان از چرخه خريد شويم. نخستين راهكار سايپا اين است كه پرداخت سود مشاركت را طبق قرارداد، حتي اگر از موعد تحويل خودرو نيز گذشته باشد ادامه ميدهد.
به اين ترتيب كه چنانچه شخصي به دليل ركود بازار قصد انصراف از پيشخريد خود را داشته باشد، ميتواند تحويل خودروي خود را تا رونق گرفتن بازار به تاخير انداخته، اما در عين حال سود مشاركت خود را طبق قرارداد دريافت كند. به گفته فروزانمهر اين مورد بيشتر براي افرادي كاربرد دارد كه به منظور سرمايهگذاري اقدام به پيشخريد خودرو كرده بودند، از سويي با توجه به اينكه بيشتر انصرافها نيز از سوي اين قشر صورت گرفته بود، بهنظر ميرسد راهكار ياد شده موثر واقع شده و باعث حفظ آوردههاي شركت از جانب اين افراد شده است. ديگر راهكار سايپا براي حفظ مشتريان پرداخت وام به افرادي است كه خودرو ثبتنام كردهاند، اما به دليل مشكلات مالي قادر به دريافت خودروي خود در موعد تحويل نيستند.
به اين ترتيب افرادي كه براي پرداخت باقي مانده مبلغ خودروي ثبتنامي خود دچار مشكل هستند، ميتوانند با مراجعه به نمايندگي مورد نظر خود از رايان سايپا (شركت ليزينگ سايپا) به ميزان مورد نياز وام دريافت كنند. براي عملياتي كردن اين راهكار، سايپا بخشي از سرمايه رايان سايپا را در اختيار نمايندگيها قرار داده است تا به صورت بيواسطه به مشتريان وام پرداخت كنند. نرخ بهره اين وام نيز يك تا دو درصد بيشتر از نرخ بهره جاري در بانكها است كه از سوي بانك مركزي ۲۲ درصد اعلام شده است. يك تا دو درصد اضافهاي که شركتهاي ليزينگ دريافت ميكنند به منظور پوشش دادن هزينههاي مربوط به فعاليت این شركتها است.
راهكار ديگري كه سايپا براي حفظ مشتريان خود در نظر گرفته است، توزيع گسترده خودرو در نمايندگيها است. به اين ترتيب سايپا فرصت انصراف بهدليل تاخير در تحويل را نيز از مشتريان گرفته است و مشتري به محض مراجعه به نمايندگي يا نهايتا طي دو يا سه روز كاري ميتواند خودروي خود را تحويل بگيرد. با تمام اين تفاسير بهنظر ميرسد خودروسازان در شرايطي كه براي كاهش قيمتها تحت فشار هستند از يكسو و براي رسيدن به برنامههاي توليد خود تا انتهاي امسال، تمام تلاش خود را براي حفظ بازار به كار بستهاند. بهعقيده كارشناسان حفظ بازار براي خودروسازان با توجه به وعدههاي بيشمار نمايندگان مجلس براي كاهش قيمت خودروهاي داخلي، عدم تمايل مشتريها به خريد در انتظار به واقعيت پيوستن وعدههاي كاهش قيمت و همچنين از دست رفتن قدرت خريد بخشي از مشتريان براي خودروسازان بيشازپيش ضرورت يافته است. اين كارشناسان عقيده دارند با متنوع شدن مشكلات خودروسازان، راهكارهاي آنها نيز بايد با تنوع بيشتري همراه شود؛ زيرا حفظ رشد توليد و رسيدن به تيراژ مورد نظر تا انتهاي امسال، تنها با حفظ مشترياني ممكن خواهد بود كه در پي تمام ماجراهاي ياد شده براي صنعت خودرو آسيبهاي فراواني را متحمل شدهاند.
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- ۱۳ آبانماه امسال باشکوه و تماشایی خواهد بود
- همایش زکات در پارسیان/ از مودیان و عاملین تجلیل شد
- با حضور مدیر کل کمیته امداد هرمزگان؛ مراسم اهدای ۵۰ دستگاه آبگرمکن و ۳۰ دستگاه یخچال در پارسیان
- افتتاح ۲۵ طرح نیروگاه خورشیدی در شرق پارسیان/ در هرمزگان مزرعه تجمعی نیروگاه خورشیدی ایجاد می شود
- همزمان با روزپرستار؛ فرمانده سپاه پارسیان از پرستاران بیمارستان رستمانی تجلیل کرد
- امام جمعه پارسیان: یکی از خسارت های ما در برجام اعتماد بیجا آمریکای شیاد بود/ مساله اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری با جدیت دنبال شود
- تاسیس گروه های مردمی مطالبه گری/در مسئله «گشت ارشاد مسئولین» برای گروه ها و تشکل های مردمی مجوز صادر می شود
- برگزاری مسابقات بومی و محلی جنوب کشور جام حافظان خلیج فارس در پارسیان+ تصاویر
- همزمان با روز بسیج مستضعفین؛ اجتماع باشکوه بسیجیان در پارسیان/ دهها قایق بسیج دریایی امروز حافظ خلیج فارس هستند
- رئیس هیئت ورزش های بومی و محلی پارسیان خبر داد: برگزاری جشنواره بازی های بومی محلی جنوب کشور در پارسیان/ سرتراشون، صنایع دستی و غذاهای محلی برای گردشگران نمایش می دهیم
- عروسک دریای پارس اثر کارگردان پارسیانی کشوری شد
- همزمان با هفته کتاب و کتاب خوانی؛ از ۳ کتاب نویسندگان پارسیانی رونمایی شد
- نشست خبری فرمانده سپاه پارسیان؛ اجرای ۸۴ برنامه در هفته بسیج/ سپاه و بسیج در کنار مردم و آماده خدمت به هموطنان است
- نشست رفع مشکلات کم آبی مجتمع ساحلی پارسیان/ فرسودگی شبکه از عوامل مهم هدر رفت آب است
- مدیر کل پست هرمزگان: سال گذشته بیش از ۸۰ درصد حجم مرسولات افزایش یافت/ در دوران بیماری کرونا خدمات رسانی متوقف نشد
- نشست خبری رئیس کتابخانه های عمومی پارسیان؛ کتابخانه ها پایگاه مهم اجتماعی، فرهنگی، آموزشی هستند/ فعالیت گروههای مردم نهاد در حوزه کتاب بسیار با اهمیت است
- امام جمعه پارسیان: باید علاقه و شوق به کتاب افزایش یابد/ آمریکا هیچ سلاحی جز تحریم در پیشبرد اهداف خود ندارد
- در جلسه شورای اداری پارسیان مطرح شد؛ با توسعه صنایع، زیرساخت های آن نیز باید ایجاد شود/ اعلام شدن موات برای زمین ها یک مسخره است و باید رفع شود
- استاندار هرمزگان: عوارض آلایندگی ها حق پارسیان است و پیگیری می کنم/ کالاهای ته لنجی باید در استان توزیع شود
- سفر استاندار هرمزگان به پارسیان/ از مشکلات زمین های موات گرفته تا سردرگمی در کانال هدایت آب بردول
- در اختتاميه رويداد توليد محتواي ديجيتال استان هرمزگان صورت گرفت؛ کسب مقام اول و دوم استاني از شهرستان پارسيان
- کلنگ ساخت ۱۰ واحد مسکونی مددجویی در پارسیان زده شد/ این منازل دهه فجر به بهره برداری می رسد
- با رمز یا فاطمه الزهرا(س):سومین رویداد تولید محتوای تخصصی دیجیتال بسیج در استان هرمزگان آغاز بهکار کرد
- رئیس حوزه قضایی پارسیان خبر داد؛ آغاز فعالیت هیات های صلح ستاد صبر در شهرستان پارسیان/ ستاد صبر بستری مناسب برای فرهنگ سازی صلح و سازش
- امام جمعه پارسیان: سرعت و کیفیت واکسیناسیون عمومی در پارسیان مناسب است/ تصمیم یکسان برای بازگشایی مدارس اشتباه بوده و موفقیت آمیز نخواهد بود
- نماينده غرب هرمزگان: عدم پرداخت عوارض ِآلایندگی پارس جنوبی به شهرستان پارسیان خلاف قانون است
- نشست خبری رئیس اداره ورزش و جوانان پارسیان؛ اجرای ۲۱ برنامه فرهنگی ورزشی به مناسب هفته تربیت بدنی در پارسیان/ از قهرمانان ورزش شهرستان تجلیل می شود
- همایش علمای شیعه و اهل سنت پارسیان/ دشمن به دنبال نسخه های جعلی از اسلام است
- جشن پایان آب رسانی در پارسیان/توجه و رسیدگی به مناطق محروم از مهمترین برنامههای سپاه است
- دیدار رئیس کمیته امداد پارسیان با امام جمعه شهرستان/ امیدواریم با تعامل و همکاری با دیگر دستگاههای اجرایی، بتوانیم مشکل مسکن خانوادههای نیازمند را برطرف نماییم