به گزارش پایگاه خبری پارسیان محسن پورسید آقایی در برنامه زنده خبری درباره قیمت بلیت قطار اظهار داشت: تعیین نرخ بلیت قطار بر عهده راهآهن نیست و طبق قانون، نرخ بلیت توسط شرکتهای ریلی تعیین میشود و پس از آن به تأیید راهآهن جمهوری اسلامی ایران میرسد.
وی ادامه داد: طبق ماده ۹ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی و ماده ۱۲۸ قانون توسعه، تعیین قیمت با بخش خصوصی است؛ بخش خصوصی بر حسب تورم سالانه و افزایش دستمزدها، سالانه یک بار افزایش قیمت بلیت دارد که این افزایش را به راهآهن پیشنهاد میدهد و ما پس از بررسیها یا میپذیریم و یا آنکه آن را رد میکنیم.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال ۹۲ بابت تورم سالانه روز ۲۱ آذرماه، افزایش قیمت بلیت قطار اعمال شد، افزود: آن زمان به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش نرخ بلیت اعمال شد.
پورسید آقایی ادامه داد: امسال نیز شرکتها به دلیل تورم سالانه و افزایش دستمزد، خواهان افزایش قیمتهای بلیت قطار بودند اما راهآهن برای آنکه مردم در ایام نوروز و تابستان بتوانند با آرامش سفر کنند، نرخها را ثابت نگه داشت و از ۱۱ مهر ماه به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش قیمت در نرخهای بلیت قطار مسافری اعمال شد.
* تا پایان سال افزایش قیمت بلیت قطار نداریم
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مجموع افزایش نرخها سالانه فقط یکبار انجام میشود، گفت: این افزایش نرخهای بلیت معمولاً نیمه دوم سال اعمال میشود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: تا ابتدای سال ۹۴ افزایش قیمت بلیت قطار نخواهیم داشت.
* مسافر باید هزینه استفاده از ایستگاههای قطار را بپردازد
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دریافت هزینه خدمات ایستگاهی از مسافر بیان کرد: طبق قانون دولت خود برای ساخت و زیرساخت ایستگاهها وارد میشود و هزینه میکند اما هزینه استفاده از ایستگاه، بر عهده بهرهبردار است.
وی اضافه کرد: درآمد اجاره فروشگاههای داخل ایستگاهها هم رقم چندانی نیست، به عنوان مثال در ایستگاه راهآهن تهران سالانه ۳۰۰ میلیون تومان درآمد حاصل از اجاره مغازهها داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قانون اجازه میدهد بابت هزینه بهرهبرداری از ایستگاهها رقمی از مسافر دریافت شود، در این راستا جدولی مصوب کردیم که از هر مسافر رقمی دریافت شود و به تجهیز نمازخانهها، پلههای برقی و نیز درباره هزینههای ایستگاهی مصرف شود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این هزینهها از مرداد ماه در نرخهای بلیت اعمال شد که به شرح زیر است:
در مسیرهای زیر ۲۵۰ کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی صفر است؛
در مسیرهای ۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی ۱۰۰۰ تومان است؛
در مسیرهای ۴۵۰ تا ۶۵۰ کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی ۱۵۰۰ تومان است؛
در مسیرهای ۶۵۰ تا ۸۵۰ کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی ۲۵۰۰ تومان؛
در مسیرهای ۸۵۰ تا ۱۳۵۰ کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی ۴۰۰۰ تومان؛
در مسیرهای ۱۳۵۰ کیلومتر به بالا هزینه خدمات ایستگاهی ۵۰۰۰ تومان.
پورسید آقایی اضافه کرد: به عنوان مثال در مسیر تهران – مشهد ۴۰۰۰ تومان از مسافر دریافت میشود؛ در این مسیر مسافر از خدمات ایستگاهی در تهران، مسیرهای بین راهی و ایستگاه راه آهن مشهد استفاده میکنند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: این هزینه خدمات ایستگاهی حدود ۶ درصد قیمت بلیت است که اگر به ۲۰ درصد افزایش نرخ بلیت امسال اضافه شود در سال ۹۳ در واقع ۲۶ درصد افزایش قیمت بلیت قطار مسافری داشتهایم.
* پرداخت ۲۵هزار تومان بابت هر مسافر مسیر تهران-مشهد به بخش خصوصی توسط دولت
پورسیدآقایی اظهار داشت: در حال حاضر قطارهای ۴ تخته کاملاً نو داریم که در حد کلاس اروپایی است اما قطارهایی هم داریم که عمر آنها بالای ۴۰ سال است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: لازم است نوسازی ناوگان انجام شود و این امر هزینه دارد؛ دولت خود نمیتواند وارد مقوله خرید واگن شود بنابراین باید بخش خصوصی را برای حضور جذب کرد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در دستور کار شورای اقتصاد است که هر کس که واگن مسافری جدید وارد ناوگان کرد به ازای هر نفر کیلومتر مسافر جابهجا شده دولت رقمی را به وی اختصاص دهد.
پورسیدآقایی افزود: مثلاً در مسیر تهران – مشهد، دولت مبلغ ۲۵ هزار تومان به دلیل صرفهجویی سوخت، به بخش خصوصی بابت هر مسافر پرداخت میکند و این رقم توسط شرکت نفت پرداخت میشود که در حال تصویب در شورای اقتصاد است.
* تفاهم با صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات خرید واگن
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش ریلی مسافری حق دسترسی به شبکه ریلی کلاً حذف شده است و دولت از این بابت رقمی دریافت نمیکند.
وی اظهار داشت: همچنین با صندوق توسعه ملی تفاهم کردهایم که در ازای خرید واگن تسهیلاتی به بخش خصوصی ارائه شود.
* ارائه ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط راهآهن به بخش خصوصی برای خرید واگن مسافری
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راهآهن غیر از بودجه عمرانی و عادی، ردیف متفرقهای گرفت، اظهار داشت: رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان به راهآهن اختصاص یافت تا صرف رفع گلوگاههای خطوط ریلی و دو خطه شدن خطوط شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت اجازه ندارد در موضوع خرید واگن وارد شود اما ۵۰ میلیارد تومان از این رقم در یکی از بانکها واریز کردهایم تا بانک نیز ۱۰۰ میلیارد تومان به آن بیفزاید و ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید واگن ارائه دهیم که البته این رقم برای حدود ۳ قطار خواهد بود.
* ورود ۲۰۰ واگن مسافری جدید به ناوگان توسط بخش خصوصی
پورسید آقایی با بیان اینکه ۱۱ شرکت مسافری ریلی داریم، گفت: قطعاً سیاستهای توسعه ریلی یک شبه نتیجه نمیدهد و باید منتظر بود.
وی ادامه داد: در هشت سال گذشته هیچ واگن مسافری جدیدی وارد ناوگان نشد و همه قراردادهای قبلی بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در دولت یازدهم دو قطار کاملاً جدید توسط بخش خصوصی وارد ناوگان شد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: همچنین بخش خصوصی در نظر دارد ۲۰۰ واگن مسافری جدید با سیاستهای حمایتی راهآهن خریداری کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اگر مردم با دولت همکاری کند قطعاً تا پایان این دولت راهآهن مدرن به مردم تحویل میدهد.
* تکمیل قطار برقی تهران-مشهد و سریعالسیر تهران-اصفهان تا پایان دولت
پورسید آقایی با بیان اینکه در حال حاضر سقف سرعت حرکت قطارها ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است، بیان کرد:در دو مسیر برنامه برای قطارهای سریعالسیر داریم که شامل مسیر ریلی تهران – مشهد و مسیر ریلی تهران – اصفهان است.
وی گفت: برقی کردن تهران – مشهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت روی خطوط موجود انجام میشود و قول می دهیم تا پایان دولت یازدهم خط آهن برقی تهران – مشهد را تحویل مردم دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین قطار سریعالسیر تهران – اصفهان با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت احداث میشود؛ این پروژه قراردادی داشت که در حال رفع مشکل فاینانس چینی آن هستیم و قول میدهیم تا پایان دولت یازدهم قطار سریعالسیر تهران – اصفهان با سرعت ۳۰۰ کیلومتر تحویل مردم دهیم.
* خطآهن تهران تا تبریز دو خطه میشود
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: همچنین در مسیر تهران – تبریز مسیر دو خطه ریلی خواهیم داشت، به زودی در میانه – تبریز مسیر دو خطه تکمیل میشود.
پورسید آقایی بیان کرد: امسال از تهران تا قزوین در حال دو خطه شدن است، کرج – قزوین هم دو خطه میشود و سال ۹۴ از قزوین تا زنجان دو خطه خواهد شد و پس از آن به میانه و تبریز میرسیم.
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- ۱۳ آبانماه امسال باشکوه و تماشایی خواهد بود
- همایش زکات در پارسیان/ از مودیان و عاملین تجلیل شد
- با حضور مدیر کل کمیته امداد هرمزگان؛ مراسم اهدای ۵۰ دستگاه آبگرمکن و ۳۰ دستگاه یخچال در پارسیان
- افتتاح ۲۵ طرح نیروگاه خورشیدی در شرق پارسیان/ در هرمزگان مزرعه تجمعی نیروگاه خورشیدی ایجاد می شود
- همزمان با روزپرستار؛ فرمانده سپاه پارسیان از پرستاران بیمارستان رستمانی تجلیل کرد
- امام جمعه پارسیان: یکی از خسارت های ما در برجام اعتماد بیجا آمریکای شیاد بود/ مساله اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری با جدیت دنبال شود
- تاسیس گروه های مردمی مطالبه گری/در مسئله «گشت ارشاد مسئولین» برای گروه ها و تشکل های مردمی مجوز صادر می شود
- برگزاری مسابقات بومی و محلی جنوب کشور جام حافظان خلیج فارس در پارسیان+ تصاویر
- همزمان با روز بسیج مستضعفین؛ اجتماع باشکوه بسیجیان در پارسیان/ دهها قایق بسیج دریایی امروز حافظ خلیج فارس هستند
- رئیس هیئت ورزش های بومی و محلی پارسیان خبر داد: برگزاری جشنواره بازی های بومی محلی جنوب کشور در پارسیان/ سرتراشون، صنایع دستی و غذاهای محلی برای گردشگران نمایش می دهیم
- عروسک دریای پارس اثر کارگردان پارسیانی کشوری شد
- همزمان با هفته کتاب و کتاب خوانی؛ از ۳ کتاب نویسندگان پارسیانی رونمایی شد
- نشست خبری فرمانده سپاه پارسیان؛ اجرای ۸۴ برنامه در هفته بسیج/ سپاه و بسیج در کنار مردم و آماده خدمت به هموطنان است
- نشست رفع مشکلات کم آبی مجتمع ساحلی پارسیان/ فرسودگی شبکه از عوامل مهم هدر رفت آب است
- مدیر کل پست هرمزگان: سال گذشته بیش از ۸۰ درصد حجم مرسولات افزایش یافت/ در دوران بیماری کرونا خدمات رسانی متوقف نشد
- نشست خبری رئیس کتابخانه های عمومی پارسیان؛ کتابخانه ها پایگاه مهم اجتماعی، فرهنگی، آموزشی هستند/ فعالیت گروههای مردم نهاد در حوزه کتاب بسیار با اهمیت است
- امام جمعه پارسیان: باید علاقه و شوق به کتاب افزایش یابد/ آمریکا هیچ سلاحی جز تحریم در پیشبرد اهداف خود ندارد
- در جلسه شورای اداری پارسیان مطرح شد؛ با توسعه صنایع، زیرساخت های آن نیز باید ایجاد شود/ اعلام شدن موات برای زمین ها یک مسخره است و باید رفع شود
- استاندار هرمزگان: عوارض آلایندگی ها حق پارسیان است و پیگیری می کنم/ کالاهای ته لنجی باید در استان توزیع شود
- سفر استاندار هرمزگان به پارسیان/ از مشکلات زمین های موات گرفته تا سردرگمی در کانال هدایت آب بردول
- در اختتاميه رويداد توليد محتواي ديجيتال استان هرمزگان صورت گرفت؛ کسب مقام اول و دوم استاني از شهرستان پارسيان
- کلنگ ساخت ۱۰ واحد مسکونی مددجویی در پارسیان زده شد/ این منازل دهه فجر به بهره برداری می رسد
- با رمز یا فاطمه الزهرا(س):سومین رویداد تولید محتوای تخصصی دیجیتال بسیج در استان هرمزگان آغاز بهکار کرد
- رئیس حوزه قضایی پارسیان خبر داد؛ آغاز فعالیت هیات های صلح ستاد صبر در شهرستان پارسیان/ ستاد صبر بستری مناسب برای فرهنگ سازی صلح و سازش
- امام جمعه پارسیان: سرعت و کیفیت واکسیناسیون عمومی در پارسیان مناسب است/ تصمیم یکسان برای بازگشایی مدارس اشتباه بوده و موفقیت آمیز نخواهد بود
- نماينده غرب هرمزگان: عدم پرداخت عوارض ِآلایندگی پارس جنوبی به شهرستان پارسیان خلاف قانون است
- نشست خبری رئیس اداره ورزش و جوانان پارسیان؛ اجرای ۲۱ برنامه فرهنگی ورزشی به مناسب هفته تربیت بدنی در پارسیان/ از قهرمانان ورزش شهرستان تجلیل می شود
- همایش علمای شیعه و اهل سنت پارسیان/ دشمن به دنبال نسخه های جعلی از اسلام است
- جشن پایان آب رسانی در پارسیان/توجه و رسیدگی به مناطق محروم از مهمترین برنامههای سپاه است
- دیدار رئیس کمیته امداد پارسیان با امام جمعه شهرستان/ امیدواریم با تعامل و همکاری با دیگر دستگاههای اجرایی، بتوانیم مشکل مسکن خانوادههای نیازمند را برطرف نماییم